Työttömien Keskusjärjestö: Hallitus sinetöi työttömiä raivostuttaneen ja heitä epäarvoistavan aktiivimallin

Työttömien Keskusjärjestö on erittäin pettynyt aktiivimallin kumoamista koskevan kansalaisaloitteen kumoutumiseen eduskunnassa. Yli 140 000 kansalaisen allekirjoituksella ei ollut merkitystä päättäjille.

Kansalaisaloitteen kumoaminen tehtiin hallituspuolueiden äänin 96 jaa, 77 ei tyhjiä 7 ja poissa 19 edustajaa.

Eduskuntakeskustelussa eilen (19.2.) vain kaksi hallituspuolueen edustajaa oli osallistumassa kansalaisaloitetta koskevaan keskusteluun. Paikalla olleet ministerit Pirkko Mattila ja Jari Lindström myönsivät aktiivimallin ongelmat, mutta vetosivat siihen, että lakia on korjattu ja että parhaillaan sitä arvioidaan kolmikannassa. Aktiivimallia puolustanut Juhana Vartiainen (kok) totesi, että ”Se, että osa ehdon täyttää ja osa ei, osoittaa että se on mennyt suunnilleen oikein. Juuri siihen perustuu aktiivimallin työttömyyttä alentava vaikutus.”

Työttömien Keskusjärjestön mielestä aktiivimalli on ollut työttömyysturvan leikkuri, joka eriarvoistaa työttömiä.

– Etenkin pitkäaikaistyöttömät, osatyökykyiset ja ikääntyneet työttömät ovat joutuneet leikkauksen kohteeksi. Myös sairauspäivärahalta työttömäksi palaavat joutuvat leikkauksen kohteeksi, vaikka he ovat olleet tosiallisesti sairaana. Malli on myös alueellisesti epätasa-arvoinen, koska palvelut ja työmahdollisuudet eri puolilla Suomea vaihtelevat suuresti. Mitä aktiivivaikutuksia mallilla voi olla, jos leikataan ihmisiltä, jotka eivät voi täyttää ehtoja? ihmettelee toiminnanjohtaja Jukka Haapakoski.

Työttömien Keskusjärjestön puheenjohtaja Irma Hirsjärvi on pöyristynyt siitä, että kansalaista ei kuulla oikeusvaltiossa.

– Eniten ihmetyttää maamme oikeusvaltion perinteestä katsottuna se, että kautta aikojen toiseksi eniten nimiä koonnut kansalaisaloite heitetään romukoppaan. Näin heitetään märkä rätti yli 140 000 kansalaisen perustellulle mielipiteelle. Tämä vaikuttaa rajusti kansalaisten uskoon parlamentaarista toimintaa kohtaan.

-Hallituksen viesti näyttää olevan, että kansalaisaloitteilla ei lakeja kumota. Seuraavan hallituksen tehtäväksi jää siivota tämän hallituksen aiheuttamat ongelmat. Valitettavasti tämänkaltaiset lait saattavat herättää ihmisissä niin syvää epäluottamusta ja epäoikeudenmukaisuuden kokemusta, että luottamus yhteiskuntaan ja demokratiaan murtuu. Sitä on vaikea korjata, toteaa toiminnanjohtaja Jukka Haapakoski.

Toiminnanjohtaja Jukka Haapakoski, 050 577 2580, jukka.haapakoski (@)tyottomat.fi
Puheenjohtaja Irma Hirsjärvi, 050 5915 461, irma.hirsjarvi (@)tyottomat.fi
Viestinnän asiantuntija Leena Valkonen, 044 717 7277, leena.valkonen (@)tyottomat.fi